CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Tuesday, May 13, 2014

di uji lagi...

saat di uji sekali lagi , rapuh rasa hati ini untuk terima hakikat..tetapi siapa la saya untuk menidak kan apa yg suda ditakdirkan..ingat yg Allah s.w.t tidak akan membebani seseorang melebihi dari kesanggupan nya..
mengajar hati untuk lebih kuat menerima setiap ujian dan dugaan hidup..

di sebalik apa yg da terjadi saya bersyukur punya keluarga dan kawan-kawan yg sangat memahami..mereka yg ada semasa susah dan senang ;) umi, abah, kawan-kawan sekolah, universiti, tempat keje..saya bernasib baik kerana dipertemukan dgn kawan-kawan yg cukup baik tp disebalik itu saya rasa mungkin saya kurang bernasib baik dlm dipertemukan dengan cinta manusia yg baik ;p mungkin belum tiba masa nya lagi dan mungkin ada lagi yg kurang apada diri ini dan harus diperbaiki lagi..inshaallah akan tiba masa itu.yakin pada janji Allah..

tipu bila cakap saya cukup kuat untuk terima semua nya, tidak semudah yg disangka...bukan senang untuk melupakan org yg kita suda sayang kan ;) itu la yg saya rasa buat masa nie..tapi percaya pada diri sendiri semua akan kembali kepada sedia kala..take ur time miz..#chill

sokongan dr kiri , kanan, depan & belakang..#thankz

kekuatan saya ;) #family



Sunday, April 20, 2014

saya sedih..

sekali lagi air mata mengalir bagi melegakan hati yang sedang terluka..

bila apa yg dirancang itu tidak menjadi sangat sedih rasanya..tp bila diuji dgn dugaan dan ujian ini sangat berharap hati ini cukup kuat utk menerimanya.bersangka baik dgn allah s.w.t yang setiap apa yg berlaku ada hikmahnya..

Kita bertanya : Kenapa ujian seberat ini?

♥ Al-Quran menjawab :


"Allah tidak membebani seseorang itu melainkan sesuai dengan kesanggupannya."
Surah Al-Baqarah, ayat 286


✿ Kita bertanya : Kenapa rasa kecewa?

♥ Al-Quran menjawab :


"Janganlah kamu bersifat lemah, dan janganlah pula kamu bersedih hati, padahal kamulah orang-orang yang paling tinggi darjatnya, jika kamu orang-orang yang beriman."
Surah Al-Imran, ayat 139


✿ Kita bertanya : Apa yang harus aku lakukan?

♥ Al-Quran menjawab :


"Wahai orang-orang yang beriman! Bersabarlah kamu (menghadapi segala kesukaran dalam mengerjakan perkara-perkara kebaikan), dan kuatkanlah kesabaran kamu lebih daripada kesabaran musuh (di medan perjuangan), dan bersedialah (dengan kekuatan pertahanan di daerah-daerah sempadan) serta bertaqwalah kamu kepada Allah, supaya kamu berjaya (mencapai kemenangan)."
Surah Ali-Imran, ayat 200


✿ Kita bertanya : Bagaimanakah harus aku menghadapinya?

♥ Al-Quran menjawab :

"Dan mintalah pertolongan (kepada Allah) dengan jalan sabar dan mengerjakan sembahyang; dan sesungguhnya sembahyang itu amatlah berat, kecuali kepada orang-orang yang khusyuk."
Surah Al-Baqarah, ayat 45

LA TAHZAN...

ALLAH ada..

ALLAH tahu..

#sangat berharap jodoh kita panjang jika tidak kuatkan hati ini utk menerimanya..

Saturday, November 9, 2013

..long-long time..

tiup-tiup sikit sawang kt blog nie..kesian da berhabuk-habuk da gaya nya ;p rindu sangat da kt cik belog nie..mmg sangat sibuk dengan perkara harian lagi-lagi da start keje baru nie mmg masa sangat terhad..baru sebulan start keje baru, nk sesuai ngan keje baru nie agak sukar la jgk rasanya..tp kena hadap jgk la kn tuk meneruskan kehidupan seharian..hehe *ayat xblh bla ;p* 
banyak cerita terkumpul utk diceritakan..hehe tp kalau akhir-akhir taun nie xde cite lain nya, cite org kawin je ;p 

cerita 1 # hari raya haji

berserdehana aje raya aji taun nie :) xde kemana pun..raya dirumah & dikampung sahaja..cuti pun xde..







cerita 2 # bff kawin

ke utara la pulak kita..niat dua dlm 1, g bestie kawin & sambil berjalan-jalan..hehe kawin da bestie masa zaman belajar kt melaka dulu..congratz babe..akhirnya bahagia kunjung jua untuk kamu ;) time nie g melawat ayah kawan @ eim kat hospital baling jgk..da alang-alang kn ada kt sana..lps blk hospital p b'jalan ke pulau pinang plk..1st time weh jmp jambatan pulau pinang..haha 






cerita 3 # sepupu kahwin

baru 2 minggu lepas sepupu t'rapat selamat menjadi suami org,congratz farid & isteri..perjalanan yg sangat jauh dr raub ke felda keratong even still lg dlm negeri pahang tp mmg sangat jauh..puas la nk menyampai nya..hehe smpi rasa nk berguling-guling dlm kete :D



cerita 4 # kawan sebantal, setilam, kawan peluk cium kawin

cite nie kalau nk ikut kan mmg tergolong dlm cite syahdu jgk la, mmg agak terasa jgk bila bestie da kawin ,coz bila da kawin confirm lps nie xkan sama dgn yg sblm nya..ktorg mmg rapat kawan dr form 1 smpi la tua nie lps tu before nie mmg dok serumah sebilik..mmg itu la kawan susah senang dr dulu smpi skrng..




tahniah babe & bibo..semoga berbahagia hingga ke akhir hayat..inshaallah nanti aku akan mengikut jejak langkah mu..hehe doakan aku :)




Monday, August 19, 2013

jika itu yang terbaik..

Assalamualaikum w.b.t

Alhamdulillah, syukur, di beri kesempatan waktu utk terus bernafas di bumi Allah,
Alhamdulillah, syukur, terus di uji, tanda Allah sayang pada diri ini,
Alhamdulillah, syukur, di beri peluang dan ruang utk berkongsi,

rasa-rasa nya xterlambat lg nk wish selamat hari raya aidilfitri..maaf zahir & batin..

entry pasal raya pn xsempat nk buat lg, tp rasa nya nk combine je sekali entry raya tu kt sini ;p
tahun nie masih lg beraya di kg tercinta pahang darul makmur, tahun-tahun akan dtg xtau la lg kn ;)
bila da besar-besar nie hari raya terasa seperti biasa-biasa sahaja, dan meriah nya hanya pada kanak-kanak..(itu dr pandangan saya ;)) terasa seronok sedikit bila dapat berkumpul anak-beranak sekali beramai-ramai..



 tema taun nie semanis oren ;p



 beraya di lepeh b'sama syg-syg yg d'sayangi dr kecik smpi besar ;)


 open house rumah member pd member d klang ;p

minggu lepas pula bertandang ke kedah untuk berjumpa keluarga seorang teman disamping untuk b'hari raya sekali..first time in my life nk sesuaikan diri di rumah org lain sendirian..but in the end saya berjaya..tahniah utk diri sendiri ;p n thankz untuk family tersebut untuk layanan yg d'beri..

kadang-kadang saya rasa kita mmg xakan sangka sesuatu perkara itu akan terjadi..dari mula kenal dengan dia sampai la sekarang..u sbnr nya dlu i xsuka sangat kt u, sbb i tgk life u xsama dgn life i, sorry tau u ;p but sape sangka skrng da jd lain ;) siap remove lg fb u dlu, xtau la u perasan ke x, kita kawan blk pn sbb u da ingat blk password fb yg lg satu tu..fb lg satu tu i xremove plk sbb i ingat u xkan ingat password tu smpi bila-bila..tp semua itu ada hikmah nya kan..saya pn xsangka akan sampai sejauh ini..insyaallah jika dia yg terbaik, saya berdoa & berharap hubungan ini akan berkekalan hingga ke akhir hayat.jika tidak saya kena redha ;) #chill #rahsiaALLAH


Monday, July 29, 2013

are u ready to getting maried???

sekarang baru terasa banyak benda yang perlu diambil kira bagi membuat keputusan untuk berkahwin..semua sudut kena pandang, kiri, kanan, depan, belakang, atas, bawah..

-adakah saya sudah bersedia untuk melayani seorang suami?


-adakah saya sudah bersedia untuk mentaati seorang suami?


-adakah saya sudah bersedia untuk bekorban demi seorang suami?


-adakah saya sudah bersedia untuk berkongsi perasaan, harta dan kehidupan dengan seorang suami?


-adakah saya bersedia untuk mendahulukan keinginan suami melebihi diri sendiri dan keluarga sendiri?


-adakah saya bersedia untuk memaafkan dan bertolak ansur dengan seorang suami yang cuma manusia biasa, yang sering melakukan kesilapan?


-adakah saya bersedia untuk mendahulukan ibu mertua melebihi ibunya sendiri?


-adakah saya bersedia mengasihi ibu mertua dan sanggup bekorban demi beliau?


-adakah saya bersedia untuk menerima semua ahli keluarga suaminya yang tidak sempurna dan bersedia untuk bersabar serta bertolak ansur?


-adakah saya bersedia untuk mendidik anak-anak dengan penuh kesabaran?


-adakah saya bersedia untuk mendidik anak-anak dengan penghayatan Islam?


-adakah saya bersedia untuk mengorbankan kerjaya yang dicintai dan kedudukan yang dicintai sekiranya suaminya meminta saya berbuat demikian?


-adakah saya bersedia untuk mengorbankan kerjaya yang dicintai dan kedudukan yang dicintai sekiranya anaknya lebih memerlukan perhatian?

::secara jujurnya saya masih rasa saya masih belum bersedia untuk berjauhan dari keluarga, apatah lagi untuk mendahulukan keluarga suami dari keluarga sendiri walaupun pada hakikat nya setiap kata-kata suami perlu dituruti kerana selepas berkahwin syurga seorang wanita berada di bawah telapak kaki suami..