CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Monday, August 30, 2010

kenapa ALLAH temukan kita dgn org yg salah...

kenapa ALLAH temukan kita dengan org yg salah

Memang sakit bila cinta yg kita dambakan selama ini tak dihargai oleh insan yg bernama kekasih,apatah lagi kita dibuang begitu saja... tapi,itulah juga petanda terbaik untuk diri dan kehidupan kita pada masa akan datang.


1. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya apabila kita bertemu jodoh yg sebenar,masih ada rasa syukur kita pada ketentuanNYA.


2. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat menjadi penilai yg baik.


3. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa kita hanyalah makhluk yg sentiasa mengharapkan pertolongan ALLAH.


4. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat KASIH SAYANG YANG TERBAIK,KHAS UNTUK DIRI KITA.


5. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita sedar bahawa ALLAH MAHA PEMURAH & PENYAYANG kerana mengingatkan kita bahawa dia bukanlah pilihan yg hebat untuk kita dan kehidupan kita pada masa depan...


6. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita dapat mengutip pengalaman yg tak semua orang berpeluang untuk mengalaminya.


7. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita jadi MANUSIA YG HEBAT JIWANYA.


8. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita lebih faham bahawa CINTA YG TERBAIK HANYA ADA BERSAMA ALLAH.


9. memang ALLAH sengaja menemukan kita dengan orang yg salah supaya kita LEBIH MENGENALI KEHIDUPAN YG TAK SELAMANYA KEKAL.


Wahai sahabat yg kecewa,menderita dan sengsara kerana cinta, fahamilah bahawa kehidupan kita makin sampai ke penghujungnya.


Hari esok pun kita sendiri tak pasti samada menjadi milik kita. Gapailah keredhaan ALLAH dengan melaksanakan suruhanNYA, dan meninggalkan laranganNYA..


PERCAYALAH sesungguhnya ALLAH malu untuk menolak permintaan hambaNYA yg menadah tangan meminta dengan penuh pengharapan HANYA kepadaNYA..


p/s::bersyukur la dgn apa yg ada n semua yg terjadi ada hikmahnya...

Tuesday, August 24, 2010

berkawad

mcm kelakar lak aku kena msk perbarisan untuk hari MERDEKA minggu dpn
dgn kata lain aku kena berkawad =D

da lama gila rasanya xjoin benda2 mcm nie..
last dulu masa sklh menengah, 6taun yg lepas..

dulu time sklh kalo bab berkawad nie da biasa coz aku masuk brassband
tiap2 ptg ada latihan n kena berkawad tgh padang.
muka pn da jd berbelang2 sbb berjemur tgh padang..
rindu lak time sekolah dulu...

kdg2 saje bg alasan nk g latihan pancaragam sbb nk ponteng claz..
pdhal latihan nya lps rehat abs da..
duk dlm bilik muzik lepak2 xnk msk claz..=D

Monday, August 23, 2010

berTUNANG tanpa sedar~~

Td masa ngah blogwalking terjumpa la entry nie..
mcm best je entry nie..hehe
 
Percaya atau x, kita boleh ber”tunang” tanpa sedar?? Yup, kita boleh bertunang tanpa kita sedar, bila seorang lelaki, berhasrat untuk mengambil seorang perempuan untuk dijadikan isteri. Eh, itu memang normal bukan? Tapi, yang anda mungkin x tahu, anda sebenarnya sudah bertunang bila situasi seperti berikut berlaku:

Lelaki menyatakan hasrat ingin menjadikan perempuan itu isterinya, dan perempuan itu bersetuju. Adakah dikira telah bertunang? Padahal tidak ada ibu bapa perempuan tersebut.

Pinang dari segi hukum fiqah, bererti pihak lelaki menyatakan hasrat berkahwin pada pihak perempuan. Itu dipanggil pinang. Bila perempuan menjawab setuju, maka jadilah perempuan itu tunang laki tersebut.
 
Situasi yang dianggap pinangan:

"Aku nak jadikan kamu sebagai isteriku"
"Kahwinlah dengan kita bila2"

Bila si perempuan bersetuju, dia akan jadi tunang. Sama ada bercakap dalam telefon, tetap dah jadi tunang.

Contoh:
"lelaki sebut dalam telefon, "I nak jadikan u isteri I lah"
Perempuan tersebut jawab, I sukalah, I setujulah, oraitt I’m fine, oklah, I redha atau apa2 yang menunjukkan dia suka dengan “pinangan” lelaki tersebut, maka ia sudah dianggap bertunang.

Jadi, bila dia dah jadi tunang orang tanpa sedar, bila ada lelaki yang meminang, hukumnya haram.
  

Kita orang melayu time nak tunang duk bawang rombongan 1 bas, bawak barang2 pinangan, itu sebenarnya adalah ADAT bukan dari segi hukum Islam. Dari segi hukum Islam, dah jatuh hukum tunang.

Persoalan ialah bila Ibu bapa xde. Mengikut hukum syarak, kalau perempuan itu sudah diizin pada syarak. Sebagai contoh, perempuan yang cerdik, yang baligh, yang blh berfikir, etc dia sudah dianggap bertunang.

Bila perempuan tu x menepati hukum syarak tersebut, contoh seperti x baligh lagi(baru darjah 3 mungkin), perempuan tu bodoh(x boleh berfikir), gila, dan sebagainya, makanya wali diperlukan untuk jawab “tunangan” tersebut.

Haaa, adakah anda ternganga bila tiba2 tau anda sudah menjadi tunangan orang tanpa sedar?? Haaa, ayokkk, x tau. Hehehe.
 
adakah aku pernah mengalami situasi mcm nie..jeng2..hehe
video yg mengupas tentang isu nie


Thursday, August 12, 2010

setelah sekian lama

aku rasa sejak aku umo 10 thn aku xdpt pose penuh sebulan 2 kt umah...
coz since aku darjah 4 smpi la aku smbng degree aku da kena duk hostel n duk berjauhan ngan family.
cuma kalo dpt cuti blk kg 2 baru la dpt bersahur n berbuka kt rumah..

tp taun nie aku dpt pose sebulan penuh kt umah
tp sbnr nya pose xckp pn sebulan..phm2 la kn org prmpn..hehe

rasa seronok sngt..
lps 2 dpt g teraweh sama2 ngan adk2 aku..

SELAMAT BERPUASA KEPADA SEMUA RAKAN BLOGGER YG BERAGAMA ISLAM




Wednesday, August 4, 2010

pantang-berpantang

aku pantang betol kalo tgk o dgr org time dia mkn berbunyi2
n
mkn dgn gelojoh..
aku pn xreti nk wt bunyi nya mcm mana..
mcm nie kot pcak..pcak...pcak...hahaha

wpn muka ensem tp bila mkn berbunyi
mmg reject trs la...

al-kisah nya aku minat kt sorang mamat nie..
bila aku tgk cara dia mkn aku trs xberkenan..huhu

Monday, August 2, 2010

my peberet =D

smlm atuk n adk sy g cari siput sedut
n
ari nie my mum masak siput sedut masak lemak..
mmg peberet..yummy..hehe =D

dulu masa kecik2 mmg selalu ikut abah g cari siput kt sungai..
best sangat blh mandi sungai sekali..hehe
da bsr nie jarang ckt da g tp ada jgk la kdg2..

xsabo rasa nya nk blk umah nk mkn..hehe
tp ptg baru sy blh  blk umah, tgh ari nie kena mkn kt kdi dulu..

kena pesan nie suh simpan ckt...
nnt kempunan..hehe