CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, August 3, 2011

pesanan..

ingin berpesan kepada anda semua supaya d'harap bersabar menjalani ujian & dugaan di bulan ramadhan ini :) dugaan lapar & dahaga tu sudah semestinya la kan..kadang-kadang dugaan time bulan puasa nie lain macam sikit, saje je nk uji kita mcm mana, tahan ke tidak menahan nya..

antara pesanan lain ::

1) Bersabarlah dalam berpuasa di bulan Ramadhan semata-mata hanya untuk Allah, kerana ini adalah salah satu rukun di antara rukun-rukun Islam. Dan puasa sunnahlah tiga hari di setiap bulannya.

2) Bersabarlah di setiap bentuk ketaatan yang engkau kerjakan untuk Allah. Ambillah dari puasamu itu pelajaran untuk bersabar dalam mengerjakan ketaatan, bersabar untuk tidak berbuat kemaksiatan, dan bersabar dari mengerjakan dosa. Berharaplah pahala disisi Allah yang Maha menyempurnakan pahala untuk orang-orang yang bersabar, sebagaimana firman Allah:
Sesungguhnya Hanya orang-orang yang Bersabarlah yang dicukupkan pahala mereka tanpa batas. (QS. Az zumar : 10)



3) Sesungguhnya ketika engkau berpuasa, engkau bersabar untuk tidak makan dan minum. Maka ambilah pelajaran darinya untuk meninggalkan rokok dan Syisyah dan barang-barang haram yang sejenisnya dengan ikhlas kerana Allah ta’ala.  Hendaklah engkau bersabar dalam meninggalkan barang-barang haram tersebut sebagai bentuk ketaatan kepada Allah semata bukan untuk yang lainnya, maka engkau akan mendapatkan pahala yang besar dan ditulislah perbuatan tersebut sebagai sebuah kebaikan.
Rasulullah [sallallahu alaihi wasallam] bersabda:
(( قَالَتْ الْمَلَائِكَةُ رَبِّ ذَاكَ عَبْدُكَ يُرِيدُ أَنْ يَعْمَلَ سَيِّئَةً وَهُوَ أَبْصَرُ بِهِ فَقَالَ ارْقُبُوهُ فَإِنْ عَمِلَهَا فَاكْتُبُوهَا لَهُ بِمِثْلِهَا وَإِنْ تَرَكَهَا فَاكْتُبُوهَا لَهُ حَسَنَةً إِنَّمَا تَرَكَهَا مِنْ جَرَّايَ ))
“Sesungguhnya para malaikat berkata: “Ya Allah, itu adalah hamba-Mu yang hendak berbuat keburukan lalu ia bersabar dan tidak jadi mengerjakannnya, maka Allah pun berkata: "awasilah dia, jika ia ia melakukannya (keburukan ) maka tulislah sesuai apa yang ia kerjakan namun jika ia meninggalkannya maka tulislah baginya kebaikan, sungguh ia meninggalkannya karena mengharap pahala-Ku.” (HR Muslim).

4) Ambilah faedah dari puasa Ramadhanmu sebuah pelajaran untuk bersabar atas gangguan manusia, bersabar dalam berbicara dengan mereka dan dalam mengajak mereka kepada Allah. Bersemangatlah melakukan apa-apa yang dapat memberi mereka faedah. Bukan malah tidak bersabar sehingga engkau tidak berbicara dengan mereka dan tidak memberikan kebaikan kepada saudara-saudaramu seislam, karena Rasulullah bersabda di dalam hadith yang diriwayatkan oleh Ibnu Abbas:

(( الْمُؤْمِنُ الَّذِي يُخَالِطُ النَّاسَ وَيَصْبِرُ عَلَى أَذَاهُمْ أَفْضَلُ مِنْ الْمُؤْمِنِ الَّذِي لَا يُخَالِطُ النَّاسَ وَلَا يَصْبِرُ عَلَى أَذَاهُمْ ))

“Seorang mu’min yang bergaul dengan manusia dan bersabar atas gangguan mereka lebih utama daripada seorang mu’min yang tidak bergaul dengan mereka dan tidak sabar atas gangguan mereka.” (HR.Tirmizdi dan Ibnu Majah).
5) Ketahuilah bahawa dalam hidup ini engkau harus bersabar dan melawan jiwamu dalam mengerjakan amal soleh sampai engkau mati. Oleh karenanya, milikilah sifat sabar dan lawanlah dirimu dalam megerjakan ketaatan kepada Allah. Sabarlah serta jauhilah dosa, perkuat imanmu, dan bersungguh-sungguhlah untuk terus meningkatkannya. Jadilah engkau orang yang pemaaf, karena apabila engkau mampu menggabungkan sifat sabar dan pemaaf sungguh engkau telah merealisasikan bentuk iman yang utama.
Rasulullah [sallallahu alaihi wasallam] ketika ditanya tentang iman yang utama beliau menjawab:
(( الصَّبْرُ وَالسَّمَاحَةُ ))
"berbuat sabar dan mudah memaafkan”.


No comments: