CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Thursday, December 22, 2011

let bygones be bygones..


kata org jangan d'ingat lagi perkara yg lepas * let bygones be bygones* tp sebenarnya itu semua tidak semudah yang d'sangka.

malam td dpt kol dr 1 of my bff masa belajar dulu, dr suara dia da tau dia ngah sedih n mcm biasa aku adalah salah sorang pendengar yg setia n merangkap caunselor xbertauliah untuk kengkawan seangkatan walau pn diri sendiri xbermotivasi :) sebenarnya mmg dapat agak dr awl lagi knp si dia bersedih. ini semua kerana kisah percintaan nya yg agak tragis suatu ketika dahulu & yg paling ironi nya kisah kami ada persamaan.

antara bait-bait perbualan d'telefon yg xberapa nk mahal ::
me :: ko kenapa?? nie mesti sbb en.no name tu kn?
kawan :: ha ah..
me :: aku da agak da..ko tgk gambar dia kt fb ek?
kawan :: ha ah..aku tgk gambar dia & anak dia kt fb..
me :: sape suruh ko gatal tgn..da banyak kali ckp jgn kn.
kawan :: aku bkn jeles tp sedih dgn diri sendiri sbb dia da bahagia dgn family dia but aku still mcm nie.
me :: aku paham apa yg ko rasa.

Berkenalan dengan orang lain, bersahabat dengan orang lain, berkawan dengan orang lain, bercinta dengan orang lain,akhirnya berkahwin dengan orang lain’. itulah yg terjadi pada kami. Tp kisah my bff lagi tragis coz d'org da berkawan dlm jangka masa yg lama b'tahun-tahun lamanya. Sudah merancang untuk bersama ke akhirnya tp semua itu tidak terjadi seperti yg d'rancang. Kadangkala, aku sendiri rasa takut untuk membuat keputusan hidup. Bimbang lain yang dibuat lain yang jadinya.

Oleh kerana jodoh ini adalah urusan ALLAH, maka manusia disuruh agar berusaha terlebih dahulu kemudian menerima segala percaturan yang telah ditetapkan. Mungkin pada masa kita menerima ketentuan itu agak sukar untuk kita menerima hakikat yang ada, sebaliknya kita mungkin akan menyedari selepas kita beroleh manfaat daripada takdir tersebut.
Firman ALLAH dalam Surah AL-Imran:
‘Boleh jadi kamu tidak suka akan sesuatu sedangkan ia baik bagi kamu, boleh jadi kamu suka akan sesuatu sedangkan ia tidak baik bagi kamu. Dan ALLAH lebih mengetahui apa yang kamu tidak ketahui’

Mmg kita tidak akan sangka dgn apa yg ALLAH S.W.T tentukan untuk kita, tp percayalah semua ketentuan ALLAH itu ada kebaikan & rahsia nya tersendiri.

“pergi sini, orang bicara tentang kahwin. Pergi sana, tentang kahwin lagi. Kawan-kawan baik kebanyakan nya semua sudah bertunang & berkahwin. Peer pressure!” Jujur. Walaupun penuh emosi, namun hanya luahan perasaan tanpa kesesalan.


4 comments:

Apai said...

awesome writing :) i'm ur lucky 1400 follower (prasan best)haha

ANNUR said...

:) kita hnya merancang..

Ckin Kembaq said...

Yang pergi akan diganti dengan yang lebih baik..nasihatkan dia agar banyak sibukkan diri naa..buat aktiviti ngan kawan2..lepak ngan kawan2 agar dia tak ingat sangat....just sharing.. ^_^

NURULSYAZWANI BINTI ROSLI said...

huwarrgghhh!! sentapp baca post nih.
terasa, sebab sy pn alami bnda yg sama dgn kwn kakak.