CLICK HERE FOR FREE BLOGGER TEMPLATES, LINK BUTTONS AND MORE! »

Wednesday, March 14, 2012

CINTA, KEKAYAAN, KECANTIKAN, KESEDIHAN, KEGEMBIRAAN & WAKTU


Al-kisah di suatu pulau kecil, tinggal lah berbagai macam benda-benda abstrak: ada cinta, kesedihan, kekayaan, kegembiraan dan sebagainya. Mereka hidup berdampingan dengan baik. Namun suatu ketika, dtg badai menghempas pulau kecil itu dan air laut tiba-tiba naik dan akan menenggelamkan pulau itu.

Semua penghuni pulau cepat-cepat berusaha menyelamatkan diri. Cinta sangat kebingungan sebab ia tidak dapat berenang dan tidak mempunyai sampan.

Ia berdiri di tepi pantai mencuba untuk mencari pertolongan, sementara itu air makin naik membasahi kaki cinta.

Tak lama cinta melihat kekayaan sdg mengayuh perahu, “kekayaan! Kekayaan! Tolong aku!” teriak cinta.
“aduh! Maafkan aku cinta!” kata kekayaan, “sampanku telah penuh dgn harta bendaku. Aku tak dapat membawamu sekali, nanti sampanku akan tenggelam.“Lagipun tak ada tempat lagi bagimu di sampanku ini.” Lalu kekayaan cepat-cepat mengayuh sampan nya pergi.


Cinta sedih sekali, namun kemudian dilihatnya kegembiraan lewat dgn sampan nya. “kegembiraan! Tolong aku!”, teriak cinta. Namun kegembiraan terlalu gembira kerana ia menjumpai sampan sehingga ia tak mendengar teriakan cinta.Air makin tinggi membasahi cinta sampai ke pinggang, cinta semakin panik.

Tak lama lewatlah kecantikan. “Kecantikan! Bawalah aku bersamamu!”, teriak cinta.
“Wah, cinta kamu basah dan kotor. Aku tidak boleh membawamu, kerana nanti kamu akan mengotori sampanku yang indah ini,” sahut kecantikan. Cinta sedih sekali mendengarnya.

Ia mulai menangis teresak-esak. Saat itu lewatlah kesedihan.“oh, kesedihan, bawalah aku bersamamu,” kata cinta.“maaf, cinta, aku sedang sedih dan aku ingin sendirian saja…” kata kesedihan sambil terus berlalu bersama sampan nya.Cinta putus asa. Ia merasakan air makin naik dan akan menenggelamkannya.

Pada saat itu, tiba-tiba terdengar suara, “cinta! Mari cepat naik ke sampanku!”
Cinta menoleh kearah suara itu dan  melihat seorang tua dgn sampan nya. Cepat-cepat cinta naik ke sampan itu, tepat sebelum air menenggelamkannya. Di pulau terdekat, org tua itu menurunkn cinta dan segera pergi.

Pada saat itu barulah cinta sedar bahawa ia sama sekali tidak mengetahui siapa org tua yg menyelamatkannya tadi. Cinta segera menanyakan kpd seorang penduduk tua di pulau itu, siapa sebenarnya org tua itu.“oh, org tua td? Dia adalah waktu.”

“tapi mengapa ia menyelamatkan aku? Aku tak mengenalinya, bahkan teman-teman yan mengenalku pn enggan menolongku” Tanya cinta kehairanan.

“ini kerana, kata org itu, “ hanya WAKTU lah yg tahu berapa nilai sesungguhnya dari CINTA itu….”

"Time is a gift and only you can decide what you do with it." 

7 comments:

LiNda said...

bestnye story ni, penuh dengan pengajaran...

AiSyA LiEzA said...

kita hndklah ikhlas... byk moral value dalm cite ni :D

Fiksyida said...

So true!

miranadia said...

cinta...arghhh...stress....hahaha

cik azLyzah⊙.☉ said...

best3,...ade pengajaran^^

*done follow awak.saya yang ke 1663^^

apix said...

wau , citer yang penuh dengan pengajran .

Aida Omar said...

cerita yg mudah faham dan banyak pengajarannya :)